Laatste nieuws

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen.
Op het gebied van gezondheid en vitaliteit. 

Steentje bijdragen aan een goede gezondheid

Veilig sporten in het donker

Zorg dat  u zichtbaar bent

Veilig sporten in het donker? Zorg er altijd voor dat u duidelijk zichtbaar bent. Voor u aantal tips om veilig te sporten in het donker.

Val op
Draag felle, reflecterende kleding.

Pas uw route aan
Gaat u in het voorjaar en de zomer richting het bos? Pas uw route aan. Kies veilige routes met verlichte paden. Loop bijvoorbeeld door het centrum en woonwijken. Misschien wel minder aantrekkelijk maar wel zo veilig.

Draag geen koptelefoon
Sporten met muziek is de motivator voor velen, maar draag geen koptelefoon.
Gebruik je oren goed om automobilisten, fietsers en andere verkeersdeelnemers aan te zien komen.

Neem identiteitskaart mee
Ga nooit zonder identiteitsbewijs op pad. Ook is het verstandig om een Safe-ID aan te schaffen. Mocht er iets gebeuren en u raakt bijvoorbeeld buiten bewustzijn, dan kunnen hulpverleners meteen achterhalen wie u bent en toegang krijgen tot belangrijke persoonlijke medische informatie.

Loop het verkeer tegemoet
Gaat u wandelen of hardlopen? Loop dat tegen het verkeer in. Automobilisten kunnen u beter zien en zelf kun je makkelijker reageren op auto's.

Laat een bericht achter
Woont u alleen of is er niemand thuis en ga je op pad? Laat iemand weten voor dat je vertrekt weten dat u gaat lopen. Vertel iemand waar je heen gaat en hoe lang je van plan bent weg te blijven.

Bron: gezondheidsnet












6 tips om je immuunsysteem te versterken

Een goede weerstand draagt bij aan bescherming  tegen virussen.

Een goede weerstand is altijd belangrijk, maar nu in corona tijd nog belangrijker!
Een gezonde leefstijl draagt ook bij aan een sterker immuunsysteem. De onderstaande punten/tips helpen u hierbij.

1. Ga naar buiten
In de herfst worden de dagen korter en bent u juist sneller geneigd om binnen te blijven. Onze tip is ga juist zoveel mogelijk naar buiten en voorkom dat u een vitamine D tekort krijgt. 
Wandelen of fietsen, of ga als de zon schijnlijk lekker in de tuin of op uw balkon zitten. 
Probeer elke dag, het liefste tussen 11:00 uur en 15:00 uur, minimaal een 15 minuten buiten te zijn. Het liefste met een onbedekt gezicht en onbedekte handen. Vitamine D wordt door u lichaam zelf aangemaakt onder invloed van zonlicht.

2. Eet vezelrijk
3. Vermijd stress
4. Sport en beweeg
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: beweeg voldoende en sport. Daar word je fit van en het helpt je immuunsysteem. Zorg voor dagelijkse beweging! Daarvoor hoef je echt niet zes keer per week naar de sportschool. Doe bijvoorbeeld boodschappen op de fiets, breng je kinderen iedere dag lopend naar school of loop de trap tien keer op en af. Overdrijf het niet en put jezelf niet uit. Dat werkt averechts en verhoogt de kans op het oplopen van een infectie.

5. Goede nachtrust
6. Koud afdouchen

Bron: gezondheidscentrum.nl

Zo verbeter u uw slaapkwaliteit

Gun uzelf de tijd  voor het oplossen van slaapproblemen.

Slapen, we doen het allemaal. Maar slaapt u ook lekker? Wordt u uitgerust wakker? Of sleept u uzelf het bed uit voor weer een nieuwe dag? Dan hebben we het over de kwaliteit van slapen.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat u goed slaapt en uitgerust wakker wordt?
Zorg eerst voor een goede slaaphygiëne en omgeving. Het duurt gemiddeld 42 tot 66 dagen voordat uw nieuwe slaapgedrag een gewoonte wordt. Dus neem vooral de tijd. Zo kunt u uw nieuwe slaapgewoontes integreren in uw leven.

Bent u opzoek naar een rustgevende slaap? Wilt u beter leren slapen? Lees dan zeker het boek ´bewust slapen en uitgerust ontwaken´. 












Spierpijn na het sporten?

Met deze tips komt u snel van uw spierpijn af.

Spierpijn na een training is normaal, maar soms wel vervelend. Hoe kunt u uw spierpijn zo snel mogelijk verminderen? Wij geven tips.

De meeste van de handliggende tip is bewegen.

Bewegen
Na een work-out kan u soms het gevoel hebben amper te kunnen bewegen. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. Natuurlijk moet u wel gewoon naar uw lichaam luisteren, maar bewegen is beter dan niets doen. Een korte wandeling doet vaak al wonderen voor uw spierpijn.

De andere tip is koolhydraten en eiwitten eten.

Koolhydraten + eiwitten
Misschien heeft u niet direct honger na uw training, maar toch is herstelvoeding heel belangrijk. Als u uw lichaam ziet als egoblokjes, breekt u door te trainen de blokjes af. Door vervolgens goede koolhydraten te eten, bouw je de blokjes weer op. Proteïnes mogen ook niet vergeten worden. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat eiwitrijke voeding na uw wrok-out zorgt voor een sneller herstel en spiergroei.






#Buitensporten: Laat je niet tegenhouden door de kou


 

Gezonde leefstijl? : Lotte Wouters van Dieetadvies

Wanneer u uw voedingspatroon verandert of een dieet gaat volgen, adviseren en begeleiden wij u graag.
Wij vinden samen met u de oplossing die past bij uw voedingsvoorkeuren.