Laatste nieuws

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen.
Op het gebied van gezondheid en vitaliteit. 

Steentje bijdragen aan een goede gezondheid

De 10 gezondste voedingsmiddelen

Goede voeding voor het hart en bloedvaten. Het vrouwen hart is gebaat bij deze voedingsmiddelen.

1. Appel
2. Avocado
3. Blauwe bessen
4. Broccoli
5. Havermout
6. Knoflook
7. Kaneel
8. Kurkuma
9. Walnoten
10. Vette vis: zalm, makreel, forel

Ook wij adviseren om volgens de richtlijnen van de schijf van 5 te eten. Gevarieerd eten draagt bij een gezonde leefstijl.

Bron: gezondheidsnet.nl
Bron: schijf van 5 - voedingscentrum.nl

Fit op jouw manier!

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden.

Om u fitter te voelen hoeft u niet meteen heel uw leven om te gooien. Kleine veranderingen in uw dagelijks patroon kunnen al binnen een paar weken een gunstig effect hebben op uw weerstand en gezondheid.

Op fitopjouwmanier.nl wordt u op een laagdrempelige manier geholpen met tips die bijdragen aan een gezondere leefstijl.

Benieuwd wat bij jou past? Ga naar fitopjouwmanier.nl. Druk op start en krijg je eerste tip. Is dat niks voor jou? Geen punt. Probeer gewoon de volgende, of die daarna, of de volgende. Laten we beginnen!

Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en sport








Bewegen draagt bij aan uw weerstand!

Bewegen en een gezonde leefstijl dragen bij aan een goede weerstand. Zeker tijdens de coronapandemie is het belang daarvan veel benoemd. Hoe werkt het immuunsysteem en wat is de invloed van bewegen? Verschillende onderzoekers hebben de effecten van bewegen op weerstand op een rijtje gezet. In dit artikel lees je over de resultaten.


Het immuumsysteem 

Het belangrijkste doel van het immuumsysteem is het beschermen tegen indringers zoals bacteriën en virussen. Zodra een indringer het lichaam binnenkomt, gaat het immuunsysteem aan het werk en ontstaat een tijdelijke ontsteking. 

Deze ontsteking is van belang omdat die de indringer opruimt en de schade repareert. Naast tijdelijke ontstekingen zijn er ook chronische ontstekingen. Deze zijn juist schadelijk en vaak gerelateerd aan chronische ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Het is daarom belangrijk om het immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Dat zorgt voor het zo snel mogelijk opruimen van indringers en minder chronische ontstekingen. Bewegen kan hierbij helpen.

Bron: allesoversport

5 gezonde gewoontes om vandaag mee te starten!

Verbeter je gezondheid: snel en effectief

Wist u dat u al met vijf eenvoudige gewoontes uw gezondheid kunt verbeteren? Start er vandaag nog mee.

1. Wandel na het eten
Elke dag een ´blokje om´ doet al veel voor uw gezondheid, zeker wanneer je na de avondmaaltijd gaat. Als u na het eten 20 tot 30 minuten wandelt, verbetert u uw conditie, uw bloedsuikerspiegel én uw valt er ook nog eens van af. Ook stimuleert u daarmee uw spijsvertering, wat goed is voor uw stoelgang.
Door te wandelen kunt u ook fit worden, u moet dan wel stevig doorstappen met een tempo van rond de 6 á 7 kilometer per uur.

2. Pak de fiets
Pak eens wat vaker de fiets. Het bespaart geld en u heeft meteen wat beweging. Buitenlucht doet ook veel goeds voor uw gezondheid. Door zonlicht maakt u vitamine D aan, wat belangrijk is voor sterke botten en sterk gebit. Ook draagt het een steentje bij aan een goede weerstand en de werking van spieren.


3. Ontbijt goed
Een goed ontbijt zorgt ervoor dat uw spijsvertering op gang komt.
Ontbijt vezelrijk dat geeft u vele voordelen zoals, de dag fit beginnen met voldoende energie.
Maak van uw ontbijt een prioriteit en zet uw wekker een paar minuten eerder.


4. Lach meer
Lachen is heel gezond. Als u veel lacht, dan heeft u een beter immuunsysteem, waardoor u minder vatbaar bent voor infecties. 
U hersenen maken namelijk tijdens het lachen het ´gelukshormoon´ endorfine aan. Endorfine is een ´natuurlijke morfine´ die een kalmerend en pijnstillend effect heeft.

 
5. Sta vaker op
Als u onvoldoende beweegt, wordt u eerder ziek: lichamelijk en geestelijk. Als u eenmaal ziek bent, wordt u eerder beter door te blijven bewegen. 

´Zitten is het nieuwe roken´
Heeft u een kantoorbaan? Sta dan elk halfuur even op. Ga naar het toilet of haal wat te drinken.


Bron: gezondheidsnet.nl



#Buitensporten: Laat je niet tegenhouden door de kou


 

Gezonde leefstijl? : Lotte Wouters van Dieetadvies

Wanneer u uw voedingspatroon verandert of een dieet gaat volgen, adviseren en begeleiden wij u graag.
Wij vinden samen met u de oplossing die past bij uw voedingsvoorkeuren.